اطلاعیه شماره 6- شیوه نامه آموزشی دانشگاه گیلان ویژه نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸

09 05 2020
کد خبر : 4047340
تعداد بازدید : 2389

بسمه تعالی

شیوه نامه آموزشی دانشگاه گیلان ویژه نیمسال دوم سال­ تحصیلی ۹۹-۹۸

قابل توجه  دانشجویان، دانشکده­‌ها و گروه­ های آموزشی


 

شیوه نامه زیر در چهار بخش به تفکیک کلیات، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است. در این شیوه نامه سعی شده است تا با در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور، بر اساس سند ابلاغی  (موضوع نامه شماره 2/863 مورخ 99/01/11، آئین نامه های آموزشی دانشگاه به نحوی اصلاح گردند که ضمن ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، کمترین آسیب به امر آموزش وارد شود. شیوه نامه حاضر صرفا برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ معتبراست.

ضوابط مندرج در این شیوه نامه به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد.

 زمان افزایش مدت ترم به منظور برگزاری کلاس‌های عملی و کارگاهی و نحوه و زمان برگزاری امتحانات متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بخش اول :کلیات

1. دانشجویان می توانند  براساس موارد مندرج در اطلاعیه شماره 4 با استفاده از شماره دانشجویی، فایل محتوای آموزشی دروس انتخابی خود در نیمسال جاری را مشاهده و دریافت نمایند. به این ترتیب امکان بهره مندی از کلاس های درسی نیمسال جاری به صورت الکترونیکی میسر است و دانشجویان می­توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

2. کلاس های نظری بصورت غیرحضوری(برخط و برون خط)برگزار می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعیه های شماره 3 و شماره 4 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مراجعه نمایید.

3. درمورد دروسی که ماهیت نظری-عملی دارند، استاد درس می بایست برای بخش نظری طبق روال جاری تولید محتوا نموده و در سامانه دانشگاه بارگذاری نماید. در آینده بسته به شرایط کشور برای بخش عملی تعیین تکلیف خواهد شد.

4. کلاسهای عملی نظیر آزمایشگاه، کارگاه و تربیت بدنی تا اطلاع ثانوی تشکیل نخواهند شد. هر هفته باتوجه به وضعیت عمومی کشور، تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده و درصورت بهتر شدن اوضاع، کلاس­ها به صورت حضوری تشکیل خواهند شد. همچنین درباره اخذ کارآموزی در تابستان متعاقبا تصمیم­گیری و مراتب اطلاع رسانی می شود. ضمنأ، درخصوص دانشجویانی که در ترم جاری درس کارآموزی را اخذکرده اند و شرایط خاص کشور روند فعالیت ایشان را مختل کرده است، زمان کارآموزی به نحو مقتضی تمدید خواهد شد.

5. دانشکده ­ها موظفند بر ارائه کامل کلیه دروس نظری توسط استادان در کلاسهای برخط و برون خط نظارت نمایند و گزارشات هفتگی را براساس اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی تهیه و پس از جمع­ بندی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنند.

6. غیبت دانشجویان درکلاسهای برخط، موجه تلقی می ­شود.

7. زمان پایان کلاس ها و نحوه برگزاری امتحانات پایان نیمسال، حسب شرایط حاکم برکشور متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

8. نمره نهایی هر درس متشکل از نمره امتحان پایان ترم و ارزیابی مستمر (شامل مواردی همچون پرسش و پاسخ، امتحان کوتاه(کوئیز) و انجام سایر تکالیف محول شده توسط استادن محترم) می باشد.

9. ثبت نمره دروس ناتمام نیمسال اول 99-98 شامل سمینار، دروس پروژه ای و معرفی به استاد و نظری تا آخرین روز تثبیت نهایی نمرات امتحانات نیمسال دوم 99-98 امکان پذیر می باشد.

10. حذف اضطراری یک یا چند درس نظری یا عملی چنانچه منجر به حذف ترم نباشد قابل انجام است. بدین منظور، دانشجو می بایست درخواست خود را از تاریخ 99/02/27 لغایت 99/03/13 از طریق گردش حذف اضطراری در سامانه سادا ارسال نماید و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو نیست.

توضیح: حذف یک یا چند درس برای دانشجویان در بازه زمانی 99/02/27 لغایت 99/03/13 بدون احتساب شهریه امکان پذیر است. 1- شهریه پرداختی دانشجویان شهریه پرداز، به عنوان بستانکاری به حساب ایشان منظور می ­شود تا در ترم های آینده از مبلغ شهریه نیمسال کسر گردد و دانشجویان روزانه درصورتی که در نیمسال دوم 99-98 برای اولین بار درسی را انتخاب نموده و آن راحذف نمایند در ترم های بعدی درصورت انتخاب مجدد همان درس ملزم به پرداخت هزینه مربوط به اخذ مجدد درس نمی باشند.2- جهت درخواست حذف کلیه دروس، می ­بایست از گردش حذف ترم استفاده شود.

11. چنانچه دانشجویانی قصد حذف/ مرخصی بدون احتساب در سنوات نیمسال جاری(دوم 99-98) را دارند می بایست از تاریخ 99/02/27 لغایت 99/03/13 درخواست خود را به همراه مستندات لازم از طریق گردش مربوطه در سامانه سادا ارسال نمایند تا مطابق قوانین آموزشی و سایر مقررات مربوطه مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد. 

توضیح: الف- درصورت ارائه درخواست پس ازاین تاریخ حذف/مرخصی ترم با احتساب درسنوات صورت خواهد گرفت. ب-درخواست حذف ترم/مرخصی بدون احتساب، پس از تایید دانشکده به حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال می­ گردد تا پس از بررسی توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه، در صورت موافقت، در سوابق آموزشی دانشجو درج گردد. لازم به ذکراست که حذف ترم برای دانشجویان مشمول سنوات ارفاقی فقط در صورت رعایت مفاد بند 14 و موافقت نظام وظیفه مجاز خواهد بود.

12. در صورتی که دانشجویان در هر یک از مراحل تحصیل خود درخواست حذف ترم/مرخصی بدون احتساب در سنوات نمایند و درخواست آنها به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، جهت رعایت نکات بهداشتی تا شهریور ماه 99 یا انتهای شرایط ویژه (هرکدام زودتر حاصل گردد) از حضور منظم آنان در دانشگاه جلوگیری بعمل خواهد آمد و امکانات جانبی تحصیل در دانشگاه (آزمایشگاه، کارگاه، خوابگاه و ....) در اختیارشان قرار نخواهد گرفت.

13. با توجه به اینکه نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 رسما برقرار است، آیین ­نامه­های دیگر مانند ممتازی، استعداد درخشان و غیره به قوت خود باقی است و بابت حدف ترم، امتیازی برای دانشجو در نظر گرفته نخواهد شد؛ مگر در صورت ابلاغ دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت عتف

14. از نظر مقررات وظیفه عمومی دانشجویان مقاطع کارشناسی ورودی 93 و 92، کارشناسی ارشد ورودی 95 و 94 و دکتری ورودی 92 و 91 که به هر دلیل تا پایان بهمن سال 98 موفق به فراغت از تحصیل یا دفاع نشده اند، در صورت انتخاب واحد نیمسال دوم 98 یا موافقت با مرخصی تحصیلی با احتساب یا بدون احتساب در سنوات، حداکثر تا تاریخ 99/02/30 فرصت دارند با رعایت مفاد بندهای فوق و پیوست شماره 1 شیوه نامه حاضر، درخواست سنوات ارفاقی نیمسال دوم 98 را در مراکز پلیس+10 شهرستان رشت ثبت نموده و مجوز صادره را به اداره پذیرش و ثبت نام دانشگاه تحویل نمایند در غیر اینصورت براساس دستورالعمل های های موجود، پس از سپری شدن مهلت فوق، مراکز پلیس+ 10 با ادامه تحصیل آنان در نیمسال مذکور مخالفت می نمایند و مسئولیت آن بر عهده دانشجو خواهد بود. لازم به ذکر است از نظر مقررات وظیفه عمومی مرخصی تحصیلی و حذف ترم جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می گردد.

15. از آنجا که به درخواست های حضوری ترتیب اثر داده نخواهد شد، دانشجویان می توانند از تاریخ 99/02/27 جهت برقراری ارتباط و ارسال درخواستهای آموزشی، از طریق سامانه سادا اقدام نمایند.

بخش دوم : مقطع کارشناسی

1. درصورت اخذ دروس گروه معارف، دانشجویان می بایست مطابق با  اطلاعیه شماره 5 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اقدام نمایند.

2. توصیه می­شود دفاع پروژه کارشناسی حتی ­المقدور به ­صورت حضوری انجام شود. اما اگر دفاع حضوری ممکن نباشد، در صورت تایید استاد پروژه و معاون آموزشی دانشکده، دفاع از پروژه کارشناسی به صورت الکترونیکی مجاز است.

3. صرفا دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از ثبت نمرات کلیه دروس نیمسال جاری نسبت به اخذ  حداکثر 4 درس نظری(با رعایت سقف 12 واحد) به صورت معرفی به استاد در تابستان جاری اقدام نمایند.

4. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 93 و 92 می بایست مطابق مفاد بند 14 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

 

بخش سوم: مقطع کارشناسی ارشد

1. آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که متقاضی دفاع از پایان نامه تا تاریخ 99/02/15 به صورت غیرحضوری هستند می توانند در صورت عدم ارائه سمینار، با هماهنگی دانشکده نسبت به ارائه سمینار به صورت غیرحضوری اقدام نمایند. بدیهی است دفاع از پایان نامه پس از ارائه و ثبت نمره سمینار امکان پذیر است.

2. ضروری است پروپوزال دانشجویانی که در مرحله تصویب عنوان پایان نامه هستند، با هماهنگی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.

3. صرفا دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از ثبت نمرات کلیه دروس نیمسال جاری، نسبت به اخذ حداکثر 2 درس نظری(با رعایت سقف 6 واحد) به صورت معرفی به استاد در تابستان جاری اقدام نمایند.

4. شرایط ادامه تحصیل و دفاع از پایان نامه دانشجویانی که کلیه دروس خود (شامل دروس اجباری، اختیاری و سمینار)را با موفقیت گذرانده­اند، مطابق پیوست 1 این شیوه نامه(مربوط به دفاعیه ها) است.

5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 95 و 94 می بایست مطابق مفاد بند 14 بخش اول (کلیات) و پیوست شماره 1، اقدام نمایند.

بخش چهارم: مقطع دکتری

1. دانشجویانی که در نیمسال جاری آزمون جامع را اخذ نموده ا­ند، اما به هر دلیل شرایط شرکت در آزمون جامع را نداشته و یا برگزاری جلسه آزمون از سوی دانشکده مربوطه لغو گردد، نیز می­توانند درخواست حذف اضطراری برای آزمون جامع و یا حذف ترم(بدون احتساب در سنوات) خود را از طریق گردش کار حذف ترم در سامانه سادا طرح و جهت طرح در کمیسیون موارد خاص ارسال نمایند. حذف آزمون جامع در نیمسال جاری موجه و از تعداد دفعات مجاز شرکت دانشجو در آین آزمون کاسته نخواهد شد.

2. آزمون جامع دانشجویان دکتری پس از عادی شدن شرایط به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

3. آن دسته از دانشجویانی که علیرغم آمادگی دفاع از پیشنهاد رساله به دلیل عدم موافقت استاد راهنما، داوران یا دانشکده مربوطه امکان برگزاری جلسه دفاع از پیشنهاد رساله آنها فراهم نگردد، می­ توانند درخواست خود را مبنی بر استفاده از مرخصی/حذف ترم بدون احتساب در سنوات در سامانه سادا ثبت و ارسال نمایند. در صورت موافقت استاد راهنما و تحصیلات تکمیلی دانشکده درخواست این دانشجویان در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح و تصمیم ­گیری خواهد شد.

4. لازم است تا پیشنهاده پایان نامه دانشجویانی که در مرحله تصویب پروپوزال هستند، طی جلسات مجازی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.

5. شرایط ادامه تحصیل و دفاع از رساله دانشجویانی که کلیه دروس خود و نیز آزمون جامع را با موفقیت گذرانده­اند، مطابق پیوست 1 این شیوه نامه(مربوط به دفاعیه ها) است.

6. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 92 و 91 می بایست مطابق مفاد بند 14 بخش اول کلیات و پیوست شماره 1، اقدام نمایند.

 

کلیه موارد مسکوت در این شیوه نامه، در شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل طرح و تصمیم گیری است.

 

 

 

پیوست شماره 1(دفاع از پروپوزال، پایان نامه/رساله):

قابل توجه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که متقاضی دفاع از پیشنهاده یا پایان نامه یا رساله در شش ماهه اول سال 99 هستند.

 

 

ملاک تشخیص

مهلت دفاع

شیوه دفاع

توضیح

دانشجویانی که در اسفندماه سال 98 آماده دفاع بوده اند

-تایید استاد راهنما

 و

-عدم انتخاب واحد برای نیمسال دوم 99-98

تا 99/02/15

غیرحضوری

نیمه حضوری

دانشجو می تواند طبق یکی از دو راهکار زیر عمل نماید

الف- ارائه درخواست دفاع در نیمسال دوم 99-98

  • تاریخ فارغ­ التحصیلی تاریخ دفاع است.
  • نیازی به انتخاب واحد برای نیمسال دوم 99-98 نیست.
  • به استناد بند 13 سند وزارت عتف در خصوص نیمسال دوم 99-98، جهت کاهش آسیب­ به دانشجویان در شرایط خاص جامعه، برای ترم جاری شهریه و هزینه سنوات اضافی اخذ نخواهد شد.

ب-ارائه درخواست مرخصی برای نیمسال دوم 99-98:

  • دانشجو می­ تواند از تاریخ 99/02/27 لغایت تا 99/03/13 درخواست مرخصی بدون احتساب برای نیمسال دوم 99-98 را از طریق سامانه سادا ارسال نماید؛ در این صورت، چنانچه دانشجو طبق مقررات برای نیمسال(های) بعد مشمول پرداخت شهریه/هزینه سنوات اضافی باشد ملزم به پرداخت شهریه /هزینه می باشد و در آن زمان، بررسی درخواست مرخصی یا حذف بدون احتساب در سنوات ترم قبل نیز امکان پذیر نخواهد بود.

از 99/02/16 تا آخرین مهلت دفاع برای نیمسال دوم 99-98

 

غیرحضوری

نیمه حضوری

حضوری

 

 

سایر دانشجویان

 

داشتن انتخاب واحد پایان نامه/ رساله/ پروپوزال در نیمسال دوم 99-98

 

از 99/02/16 تا آخرین مهلت دفاع برای نیمسال دوم 99-98

غیرحضوری

نیمه حضوری

حضوری

 

الف- درصورت داشتن انتخاب واحد دانشجو می تواند یکی از این اقدامات را انجام دهد:

  1. ارائه درخواست دفاع در نیمسال دوم 99-98
  2. ارائه درخواست حذف بدون احتساب در سنوات برای نیمسال دوم 99-98 :

دانشجو می­ تواند از تاریخ 99/02/27 لغایت تا 99/03/13 درخواست حذف بدون احتساب در سنوات برای نیمسال دوم 99-98 را از طریق سامانه سادا ارائه کند؛ در این صورت چنانچه دانشجو طبق مقررات برای نیمسال(های) بعد مشمول پرداخت شهریه/ هزینه سنوات اضافی باشد ملزم به پرداخت آن می باشد و در آن زمان، بررسی درخواست مرخصی یا حذف بدون احتساب در سنوات ترم قبل نیز امکان پذیر نخواهد بود.


ب- در صورت عدم انتخاب واحد

  1. ارائه درخواست مرخصی بدون احتساب در سنوات برای نیمسال دوم 99-98:

دانشجو می ­تواند از تاریخ 99/02/27 لغایت 99/03/13 درخواست مرخصی بدون احتساب در سنوات برای نیمسال دوم 99-98 را از طریق سامانه سادا ارائه کند؛ دراین صورت برای انتخاب واحد نیمسال(های) بعد چنانچه دانشجو طبق مقررات مشمول پرداخت شهریه /سنوات اضافی باشد ملزم به پرداخت آن می باشد و در آن زمان، بررسی درخواست مرخصی یا حذف بدون احتساب در سنوات ترم قبل نیز امکان پذیر نخواهد بود.

  1. ارائه درخواست ثبت انتخاب واحد پایان نامه/رساله/پروپوزال :

دانشجو می بایست از تاریخ 99/02/27 لغایت تا 99/03/13 نسبت به ارائه درخواست انتخاب واحد ترم جاری(فقط برای پایان نامه/رساله/پروپوزال) اقدام نماید.

در صورت انتخاب واحد چنانچه دانشجو طبق مقررات مشمول پرداخت شهریه و هزینه سنوات باشد، ملزم به پرداخت آن است.

انتخاب واحد با تاخیر دروس(غیر از پایان نامه/رساله/پروپوزال)  امکان پذیر نیست.

 
  • مهلت دفاع نیمسال دوم 99-98 متعاقبا اعلام خواهد شد.
  • دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی لازم است با توجه به سنوات مجاز تحصیل خود، نسبت به ارائه درخواست دفاع اقدام نمایند. تا زمان وصول دستورالعمل جدیدی درخصوص نیمسال جاری، همان بخشنامه های صادره قبلی ملاک عمل خواهد بود. لذا مسئولیت درخواست حذف با مرخصی تحصیلی بر عهده دانشجوست.
  • برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری و نیمه حضوری صرفا تا زمان عادی شدن شرایط شیوع ویروس با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  • برگزاری دفاع حضوری یا نیمه­ حضوری می ­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت انجام شود.

                                                         

                                                                  با آرزوی موفقیت

                                                معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه


دسته بندی :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب